Museum Arnhem

Plaats reactie
Roxmarie
Gaf bedankjes: 37 keer
Werd bedankt: 43 keer
Contacteer:

Museum Arnhem

Bericht door Roxmarie »

https://www.museumarnhem.nl/nl

Museum Arnhem is onlangs spectaculair vernieuwd. Het museum is uitgebreid met een nieuwe vleugel die vijftien meter uitsteekt over de stuwwal.

Ook de beeldentuin van het museum heeft een make-over gekregen, net als de monumentale koepel uit 1873 die nu met de winkel en café de centrale ontmoetingsplek vormt.

Wij zijn hét museum voor (inter-)nationale moderne en hedendaagse kunst én vormgeving van de stad Arnhem. Onze hoogwaardige collectie bevat realistische kunst uit de 20ste eeuw, hedendaagse sieraden en vormgeving, met extra aandacht voor werk van vrouwelijke kunstenaars.
Bekende namen
De collectie is te zien in wisselende presentaties in Museum Arnhem en in Erfgoedcentrum Rozet. De totale collectie bevat ruim 25.000 objecten. Bekende namen als Klaas Gubbels, Pyke Koch, Jan Mankes en Fiona Tan zijn ruim vertegenwoordigd. En jonge kunstenaars als Esiri Erheriene-Essi en Zanele Muholi. Onze kunst gaat over het 'nu' en over mensen, waar ook ter wereld.

Bruikleenstop
Museum Arnhem vindt het belangrijk dat kunstwerken voor publiek te zien zijn en voert om die reden sinds jaar en dag een ruimhartig bruikleenbeleid. Op dit moment verhuizen we onze collectie naar het nieuwe depot, daarom is er een tijdelijke bruikleenstop ingevoerd.

Terug naar de kerncollectie
Het museum Arnhem heeft met de nieuwbouw ook ruimte gekregen voor een depot. In dit depot komt voor het eerst de gehele collectie van Museum Arnhem samen. Om dit goed voor te bereiden zijn een aantal stappen gezet. Een van die stappen is het registreren en digitaliseren van de collectie. Daarnaast is de collectie gewaardeerd en is gekeken wat eigenlijk niet (meer) past binnen het collectiebeleid van het museum.

Ontzamelen en herstemmen
Voor die werken/objecten die niet meer passen wordt een andere bestemming gezocht: dit is ontzameling. Dit betekent dus niet dat het werk of object niet van waarde is, maar niet tot zijn recht komt binnen ons museum. Dit proces van waarderen en herstemmen heeft plaatsgevonden en een aantal objecten/werken is uit de collectie van het museum gegaan.
Peer
Gaf bedankjes: 38 keer
Werd bedankt: 28 keer

Re: Museum Arnhem

Bericht door Peer »

Dat museum ken ik niet, maar het zal wellicht de moeite waard zijn. Wat ook leuk is in Arnhem is het Openlucht Museum.
Roxmarie
Contacteer:

Bericht door Roxmarie »

Dat Klopt het Openluchtmuseum is zeker leuk, ik heb er nog een aardig wat foto's van, goede tip. Om daar eens een topic over aan te maken. Ik ken deze musea ook nog niet, wellicht nog eens een keer doen.
Peer

Bericht door Peer »

Ik heb geen idee of jij ook nog een "dierentuin" topic in de planning heb, maar om bij Arnhem te blijven is Burgers Zoo ook een aanrader. Het is al wel jaaaaren geleden dat ik daar ben geweest.
Roxmarie
Contacteer:

Bericht door Roxmarie »

Dat zou inderdaad ook kunnen. Burgers Zoo is inderdaad erg mooi, met een mooie vlindertuin en reptielen tuin. En natuurlijk de Bush.
Peer

Bericht door Peer »

Burgers Zoo is ook vaak bij het tv programma "drukte in de dierentuin" geweest.
Plaats reactie