Vierdaagse Nijmgen

Plaats reactie
Roxmarie
Gaf bedankjes: 37 keer
Werd bedankt: 43 keer
Contacteer:

Vierdaagse Nijmgen

Bericht door Roxmarie »

De 3e week van juli staat voor lange afstand wandelaars vastgeprikt in de agenda.

Wat is er dan te doen?

De 4 Daagse in Nijmegen. The Walk of the World

https://www.4daagse.nl/

4 dagen wandelen.

De derde week van juli lopen we samen de 4Daagse, de grootste wandelprestatietocht ter wereld! Meer dan 45.000 deelnemers, met meer dan 70 verschillende nationaliteiten, van 11 jaar tot 90+, komen elk jaar naar Nijmegen om vier dagen 30, 40 of 50 kilometer te wandelen in de Waalstad en haar prachtige, bosrijke omgeving. Allemaal met hetzelfde doel: het felbegeerde 4Daagsekruisje.

Het ligt aan je leeftijd en geslacht op welke afstand je moet/mag starten om het felbegeerde kruisje te bemachtigen.
Welke afstand mag ik lopen in 2023?

De 4Daagse is een wandelprestatietocht. Wat deze prestatie precies inhoudt, staat omschreven in onze reglementen. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor deelname is dat jij als deelnemer vier dagen achter elkaar minstens de voor jou geldende reglementaire afstand aflegt. De 4Daagse kent drie afstanden: 30, 40 en 50 kilometer.
Reglementaire afstand

Aan de hand van je geboortejaar kun je met hulp van onderstaande tabellen zien op welke afstand(en) jij in 2023 mag inschrijven. De afstand waar een R bij staat, is de afstand waarvoor je minimaal moet inschrijven en wordt bepaald aan de hand van je leeftijd en geslacht. De minimale afstand wordt de reglementaire afstand genoemd. Het is niet mogelijk om minder dan de reglementaire afstand te lopen.
Keuzeafstand

Je kan er ook voor kiezen om in te schrijven op een hogere afstand dan je reglementaire afstand. De afstand waar een K bijstaat, is de afstand waar je ook voor mag inschrijven. Deze afstand is gezien je leeftijd en geslacht niet verplicht. Die afstand noemen we daarom keuzeafstand.

Let op: je moet op alle vier de dagen de afstand lopen waarvoor je je hebt ingeschreven. Als de 4Daagse eenmaal begonnen is, kun je dus niet meer van afstand wisselen.
https://www.4daagse.nl/meedoen/burger-i ... /afstanden

Het is een groot wandelevenement met
45.000+ deelnemers
Meer dan 70 nationaliteiten
De 105ᵈᵉ editie

Een persoonlijke bijdrage over mijn vierdaagse belevenissen van 2003.

20 jaar geleden heb ik zelf eenmalig de 4daagse gelopen. Mijn training schaalde ik al in januari van dat jaar op. Eind januari liep ik al 25 km. Een aantal weken een bepaalde afstand en dan weer ophogen totdat de 40 km in bereik was, en deze een flink aantal keren trainen. Als unieke test liep ik de vierdaagse in Drenthe die van Odoorn. de 4x 30 km. Dat haalde ik wel, maar erg veel blaren, en het was net als bij de vierdaagse zelf erg heet.

Ook tijdens de 4daagse was het erg heet, de 2e dag werd de route zelf ingekort.
De eerste dag, al erg veel blaren gelopen dus, en de 2e dag diarree erbij. Al bellende met mijn moeder (ja ik had al een mobiel). Je komt langs Wiechen, daar zijn winkels, helaas gesloten tijdens de loopdag. Je komt langs de apotheek, dat is mijn redding geweest, diarreeremmers, en gewoon doorlopen.
Op de laatste rust van Morres (via mijn wandelclub) haalde mijn pa me in die nota bene later gestart was, en wel zijn reglementaire afstand moest lopen 30 km. Het laatste deel dus samen gelopen, onvergetelijk, maar wat een hitte. Onder de nevelspuit van de brandweer door, en weer eens je waterflesje vullen. Maar goed ik was op de helft. De 3e dag Groesbeek, ik zag op tegen de heuvels, maar dat ging goed, dankzij de trainingskilomters (ruim 1000 km) maar oh die voeten. Ik viel bijna flauw toen ik ergens stond te wachten. Dus weer lopen en lopen. Gehaald. In de sporthal is er 1tje van de club die EHBO docent was wel een uur bezig geweest met het verzorgen van mijn blaren. De laatste dag op pijnstillers uitgelopen. En het kruisje hangt te blinken in de kast.
Op de Via Gladiola kreeg ik vleugels, vanaf Malden in razend tempo, omdat ik bang was om te laat binnen te komen. Mijn hoogzwangere zus, en mijn moeder en ja ook mijn vader al gedoucht met kruisje haalden me binnen. Wat was ik trots en blij.

Het was een bijzondere ervaring, al die mensen langs de kant die je aanmoedigen, die je niet kent, de studenten die zo vanuit het uitgaan je 's morgens vroeg aanmoedigen. Mensen in vreemde kleding, op klompen, mooie uitdossingen. Ondanks een record aantal lopers 49.000, zag je soms dezelfde mensen weer. Zo stond er ook elke dag een man die er uit zag als een zakenman, met een gethoblaster ons swingend aan te moedigen. Kinderen met koekjes en snoepjes, komkommer, tomaatjes, kaas, worst, en natuurlijk, tuinslangen met water, toeterende vrachtwagens bij viaducten. Echt een happening. Ik had hem ooit nog een keer willen lopen het werd nooit. Mijn vader daarentegen kreeg toen het wandelvirus te pakken en heeft hem 15x gelopen totdat de dementie hem teveel parten speelde en het niet meer kon.

Wat genoot hij van die sfeer, ik vond het eigenlijk te druk, en teveel teerwegen. Maar om een keer mee te maken machtig mooi.

Uiteraard is er voor de feestgangers ook genoeg te beleven tijdens de vierdaagse week, namelijk de vierdaagse feesten.

https://www.vierdaagsefeesten.nl/
De mooiste 7 dagen van het jaar vieren we op 15 t/​m 21 juli 2023, Vierdaagsefeesten Nijmegen!

Op het groot­ste vrij toe­ganke­lijke even­e­ment van Ned­er­land laat heel Nijmegen zien wat ze in huis heeft: kies uit ruim 1000 optre­dens verdeeld over maar lief­st 40 ver­schil­lende podia. Er is voor ieder wat wils, of je nu van pop, klassiek, rock, tech­no of jazz houdt.

Een groot feest vier je samen met anderen. En reken maar dat dat tij­dens de Vier­daagse­feesten goed komt: feest samen met ander­half miljoen andere bezoek­ers die gedurende zeven dagen in Nijmegen te vin­den zijn. Even weg uit de gezel­lige druk­te van de bin­nen­stad? Strijk neer in het park of op het strand, of bezoek een exposi­tie, the­ater­voorstelling, work­shop of lezing.

Bij­zon­dere pro­gram­ma-high­lights wor­den uit­gelicht aan de hand van ver­schil­lende thema’s. Stel je eigen route samen in de app en ont­dek de ver­bor­gen parels!
Placeholder for Schermafbeelding 2022 08 08 161403Schermafbeelding 2022 08 08 161403
Aftermovie Vierdaagsefeesten 2022
Peer
Gaf bedankjes: 38 keer
Werd bedankt: 28 keer

Re: Vierdaagse Nijmgen

Bericht door Peer »

Ik heb er zelf wel eens aan gedacht om ooit eens mee te lopen, maar met 4 dagen lang 50 km per dag lijkt mij dat toch een opgave. Met 15 km heb ik geen enkele moeite, dat heb ik jaren geleden zelfs elke zondag gedaan. Maar die 15 km is natuurlijk wel kinderspel vergeleken met 4 keer 50 km.
Goede schoenen zijn ook heel belangrijk, zelf loop ik al weer enige jaren op Lowa's. Daar heb ik nog nooit een blaar mee gehad.
Plaats reactie